rodzina 800+
Program „Rodzina 800+” to wsparcie rodzin w częściowym pokryciu wydatków związanych z wychowywaniem dziecka, w tym z opieką nad nim i zaspokojeniem jego potrzeb życiowych.
Od 1 lutego 2024 r. ZUS rozpoczął przyjmowanie wniosków o ustalanie prawa do świadczenia wychowawczego na nowy okres świadczeniowy 2024/2025 trwający od 1 czerwca 2024 r. do 31 maja 2025 r.
Aby uzyskać prawo do świadczenia wychowawczego na kolejny okres świadczeniowy rozpoczynający się 1 czerwca 2024 r. - wniosek należy złożyć do ZUS wyłącznie przez Internet za pośrednictwem jednego z poniższych kanałów wnioskowania :
- Platformę PUE ZUS lub aplikację mobilną mZUS
- portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl
- bankowość elektroniczną.
Jak wypełnić wniosek 800+ w systemie bankowości elektronicznej Banku?
Zanim zaczniesz wypełniać wniosek przygotuj dane osobowe swoje i dzieci, dla których składasz wniosek o świadczenie, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL). Te dane, którymi dysponuje Bank, zostaną zaczytane z systemu Banku automatycznie.
- Zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej.
- Wejdź do zakładki, w której znajduje się wniosek dot. programu 800+.
- Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Jeżeli jakiekolwiek dane podane w Banku uległy zmianie, uaktualnij je podczas wypełniania wniosku.
- Załącz załączniki do wniosku, o ile będą one wymagane.
- Zatwierdź i zakończ wniosek.
- Pobierz i zapisz w bezpiecznej lokalizacji potwierdzenie złożenia wniosku oraz kopię wypełnionego wniosku 800+. To jedyny moment, kiedy będzie możliwe pobranie kopii wniosku złożonego za pośrednictwem Banku.
- Po przekazaniu przez Bank wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na adres e-mail podany we wniosku otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).Wiadomość zostanie wysłana z adresu noreply@zus.pl.
Od momentu, kiedy otrzymasz UPO/UPP na adres e-mail, który wskazałeś we wniosku 800+, wszelkie pytania i obsługę wniosku przejmuje ZUS.
Gdzie otrzymasz pomoc w sprawie świadczenia?
- więcej informacji o programie znajdziesz na stronie ZUS
- pod numerem specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 15.00)
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
- we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS
Zgłaszanie reklamacji
Reklamacje dotyczące Wniosku „Rodzina 800+” w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:
- w Banku – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości elektronicznej Banku, etapu rejestracji wniosku w systemie internetowym Banku oraz jego wysłania;
- do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych– jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do ZUS oraz oraz wypłaty świadczenia.