NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ

OSZUSTWA NA VINTED / OLX / ALLEGRO

Kupujesz lub sprzedajesz na VINTED / OLX / ALLEGRO - uważaj na oszustów, którzy przysyłają maile, sms-y, wiadomości w komunikatorach zawierające fałszywe informacje z instrukcją i linkiem, do rzekomego odbioru pieniędzy lub też opłacenia kuriera i śledzenia przesyłki.

Mail od oszustów może wyglądać jak oficjalna korespondencja, dlatego sprawdzajmy dokładnie adres nadawcy.

Realizując rzekome potwierdzenie poprzez instrukcję podaną w wiadomości, w konsekwencji podajesz na stronie łudząco przypominającej stronę logowania do Banku dane osobowe, dane uwierzytelniające do bankowości elektronicznej (login oraz hasło) i/lub dane kart płatniczych.

Przekazane w ten sposób dane trafiają bezpośrednio do oszusta umożliwiając mu:

  • logowanie do bankowości internetowej,
  • aktywację aplikacji mobilnej na jego urządzeniu i w konsekwencji uruchomienie BLIK-a
  • wykonanie transakcji internetowych kartą
  • dodanie karty do portfela elektronicznego umożliwiające wykonywanie kolejnych transakcji w sklepach stacjonarnych i internetowych.

Pamiętaj!

  • Nigdy nie podawaj danych do bankowości internetowej, danych karty czy też kodów BLIK.
  • Za pomocą tych udostępnionych danych nigdy nie otrzymasz pieniędzy za towar, który sprzedajesz.
  • Czytaj sms-y i komunikaty wysyłane z Banku.
  • Zatrzymaj się na chwilę – zwróć uwagę na to, co autoryzujesz. Treść sms-a (powiadomienia w Aplikacji) informuje, że aktywujesz aplikację mobilną na nowym urządzeniu lub dodajesz kartę do cyfrowego portfela (Google Pay lub Apple Pay). Jeśli tego nie zlecasz, prawdopodobnie dyspozycje wydaje oszust - koniecznie reaguj!
  • Nie otwieraj linków rzekomo mających pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot. Uważaj na próby nawiązania z Tobą kontaktu poza portalem sprzedażowym np. WhatsApp, Messenger. Rozliczaj się bezpośrednio przez portal sprzedażowy.

OSZUSTWA BLIK

Ostrzegamy przed oszustwami z wykorzystaniem kodu BLIK.

Przestępcy podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i proszą o pilną pożyczkę.

Osoby, chcąc pomóc bliskim, czy znajomym, bez chwili wahania przesyłają wygenerowane kody i w ten sposób tracą swoje oszczędności. Bądźmy ostrożni!

Więcej informacji na temat tego rodzaju oszustwa -> TUTAJ

FAŁSZYWE INWESTYCJE

Oszuści telefonicznie, mailowo lub poprzez wpisy w mediach społecznościowych zachęcają do poznania sposobu jak „nie płacić za gaz” oraz jak szybko zarobić inwestując „w projekty państwowe”.

Dla uwiarygodnienia ofert używają wizerunku prezydenta, premiera lub innych znanych osób. Eksperci ostrzegają: to próba wyłudzenia danych i oszustwa.

Na co uważać?

  • Pamiętaj: jeśli jakaś oferta wydaje się wyjątkowo korzystna, może nie być prawdziwa. Dlatego nie odpowiadaj i nie reaguj na inwestycje pozornie pozbawione ryzyka, przynoszące szybki i wysoki zysk.
  • Zachowaj czujność, jeśli w reklamie widzisz wizerunki znanych osób, logo dużych instytucji. Użyte zdjęcia nie muszą świadczyć o tym, że te osoby czy firmy rzeczywiście promują tę ofertę.
  • Zanim zainwestujesz, sprawdź, czy oferta pochodzi ze sprawdzonego źródła. Przekonaj się, czy oferta widnieje na oficjalnej stronie podmiotu albo zadzwoń do tej firmy i zweryfikuj informacje.
  • Nie udostępniaj dalej takich ofert, jeśli nie chcesz narazić znajomych na potencjalne straty.

Jak nie dać się oszukać?

  • sprawdzaj informacje o aktualnych zagrożeniach na stronie KNF https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/kampanie_informacyjne/cyberoszustwa_inwestycyjne oraz SGB  https://www.sgb.pl/falszywe-inwestycje/
  • zaobserwuj na Facebook’u profil CERT Polska – zespołu ekspertów zajmujących się reagowaniem na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w sieci
  • w przypadku podejrzenia oszustwa skontaktuj się z infolinią SGB czynną 24/7: tel. 800 888 888 (bezpłatne połączenie) lub tel. 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
  • nie instaluj na telefonie lub komputerze aplikacji umożliwiających przejęcie kontroli nad Twoim urządzeniem przez oszustów (np. Supremo lub AnyDesk)

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ!

Jak wygląda najczęstszy schemat oszustwa?

  1. Oszuści tworzą strony internetowe, na których umieszczają informację o rzekomych inwestycjach i potencjalnych zyskach.
  2. Reklamy fałszywych inwestycji wysyłane są mailami, umieszczane w serwisach internetowych i mediach społecznościowych. Dla ich uwiarygodnienia, przestępcy często wykorzystują wizerunki znanych osób, instytucji finansowych, spółek skarbu państwa oraz znanych i rozpoznawalnych firm.
  3. Po kliknięciu w reklamę, ofiara zostaje przekierowana na spreparowaną przez oszustów stronę internetową, na której nakłaniana jest do zarejestrowania się w fikcyjnej witrynie inwestycyjnej.
  4. Po podaniu danych, z ofiarą telefonicznie kontaktuje się oszust podający się najczęściej za brokera lub konsultanta inwestycyjnego i w zależności od scenariusza oszustwa, nakłania do:
    • podania danych karty płatniczej,
    • zainstalowania na swoim telefonie lub komputerze programu do przejęcia kontroli nad urządzeniem (np. AnyDesk, Supremo, TeamViewer, QuickSupport, itp.),
    • przesłania skanu dowodu osobistego, który może posłużyć oszustom do zaciągnięcia na dane ofiary kredytu;
    • przelania środków na fałszywe inwestycje, na wskazany przez niego numer rachunku bankowego.
  5. Po kolejnych zrealizowanych przez ofiarę przelewach, aby uśpić jej czujność i zaostrzyć apetyt na dalszy zysk z szybkiej inwestycji, oszuści zasilają jej rachunek drobnymi kwotami przelewanymi w rzeczywistości z rachunków innych pseudo inwestorów.
  6. Osoba, która padnie ofiarą oszustwa często jest przez kilka miesięcy manipulowana przez przestępców, biorąc jednocześnie nieświadomy udział w przestępstwie prania brudnych pieniędzy, a finalnie traci własne oszczędności lub pozostaje z długami.