rodzina 500+
Program Rodzina 500+ to systemowe wsparcie polskich rodzin.

Rządowy Program Rodzina 500+ to systemowe wsparcie polskich rodzin – 500 zł na każde dziecko w rodzinie, co miesiąc, do ukończenia 18 roku życia, niezależnie od wysokości dochodów – szczegóły.
Od 1 lutego 2022 r. można złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze na kolejny okres świadczeniowy od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r.
Prawo do świadczenia przysługuje na tzw. okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca danego roku do 31 maja roku następnego.
Obecny okres świadczeniowy trwa od 1 czerwca 2021 r. do 31 maja 2022 r.
Rodzina 500+ po zmianach - najważniejsze informacje
Świadczenie wychowawcze przysługuje Ci na dziecko do ukończenia przez nie 18 lat, jeśli m.in. jesteś matką albo ojcem dziecka i dziecko wspólnie z Tobą mieszka oraz utrzymujesz je.Jeśli zgodnie z orzeczeniem sądu sprawujesz opiekę naprzemienną z drugim rodzicem, świadczenie możesz otrzymać Ty i drugi rodzic po połowie przysługującej kwoty.
Kto może złożyć wniosek przez bankowość elektroniczną?
Co zrobić, aby otrzymać wsparcie?
Jak złożyć wniosek?
Jak otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku?
Kiedy złożyć wniosek?
Jakie wsparcie otrzymasz?
Kiedy otrzymasz świadczenie?
Jeśli złożysz prawidłowo wypełniony wniosek z wymaganymi dokumentami na okres od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r. :
- do 30 kwietnia 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 czerwca 2022 r.,
- od 1 do 31 maja 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 lipca 2022 r.,
- od 1 do 30 czerwca 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 sierpnia 2022 r.,
- od 1 do 31 lipca 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 września 2022 r.,
- od 1 do 31 sierpnia 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 października 2022 r.

Gdzie znajdziesz informacje o wniosku złożonym przez bankowość elektroniczną/portal Emp@tia?
Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek). Zaloguj się na swój profil na PUE ZUS i przejdź do zakładki [Rodzina500+] – [Szczegóły Twoich wniosków].
Jak otrzymasz informację o przyznaniu świadczenia?
Jak wypełnić wniosek 500+ w systemie bankowości elektronicznej Banku?
Zanim zaczniesz wypełniać wniosek przygotuj dane osobowe swoje i dzieci, dla których składasz wniosek o świadczenie, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL). Te dane, którymi dysponuje Bank, zostaną zaczytane z systemu Banku automatycznie.
- Zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej.
- Wejdź do zakładki, w której znajduje się wniosek dot. programu 500+.
- Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Jeżeli jakiekolwiek dane podane w Banku uległy zmianie, uaktualnij je podczas wypełniania wniosku.
- Załącz załączniki do wniosku, o ile będą one wymagane.
- Zatwierdź i zakończ wniosek.
- Pobierz i zapisz w bezpiecznej lokalizacji potwierdzenie złożenia wniosku oraz kopię wypełnionego wniosku 500+. To jedyny moment, kiedy będzie możliwe pobranie kopii wniosku złożonego za pośrednictwem Banku.
- Po przekazaniu przez Bank wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na adres e-mail podany we wniosku otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).Wiadomość zostanie wysłana z adresu noreply@zus.pl.
Od momentu, kiedy otrzymasz UPO/UPP na adres e-mail, który wskazałeś we wniosku 500+, wszelkie pytania i obsługę wniosku przejmuje ZUS.
Gdzie otrzymasz pomoc w sprawie świadczenia?
- więcej informacji o programie znajdziesz na stronie ZUS
- pod numerem specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 15.00)
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
- we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS
Zgłaszanie reklamacji
Reklamacje dotyczące Wniosku „Rodzina 500+” w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:
- w Banku – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości elektronicznej Banku, etapu rejestracji wniosku w systemie internetowym Banku oraz jego wysłania;
- do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych– jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do ZUS oraz oraz wypłaty świadczenia.