Świadczenie 500+

rodzina 500+

 

Program Rodzina 500+ to systemowe wsparcie polskich rodzin. 

500

Rządowy Program Rodzina 500+ to systemowe wsparcie polskich rodzin – 500 zł na każde dziecko w rodzinie, co miesiąc, do ukończenia 18 roku życia, niezależnie od wysokości dochodów – szczegóły.

Od 1 lutego 2022 r. można  złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze na kolejny okres świadczeniowy od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r.

Prawo do świadczenia przysługuje na tzw. okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca danego roku do 31 maja roku następnego.

Obecny okres świadczeniowy trwa od 1 czerwca 2021 r. do 31 maja 2022 r.

Rodzina 500+ po zmianach - najważniejsze informacje

Świadczenie wychowawcze przysługuje Ci na dziecko do ukończenia przez nie 18 lat, jeśli m.in. jesteś matką albo ojcem dziecka i dziecko wspólnie z Tobą mieszka oraz utrzymujesz je.Jeśli zgodnie z orzeczeniem sądu sprawujesz opiekę naprzemienną z drugim rodzicem, świadczenie możesz otrzymać Ty i drugi rodzic po połowie przysługującej kwoty.

Kto może złożyć wniosek przez bankowość elektroniczną?

Jeśli jesteś matką albo ojcem dziecka i masz numer PESEL, możesz złożyć wniosek przez swój bank. W innej sytuacji – jeśli masz numer PESEL możesz złożyć wniosek przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub portal Emp@tia, a jeśli nie – to tylko przez PUE ZUS.

Co zrobić, aby otrzymać wsparcie?

Złóż wniosek SW-R do ZUS przez swój bank albo przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub portal Emp@tia.

Jak złożyć wniosek?

Wniosek możesz złożyć wyłącznie elektronicznie.
Jeśli złożysz wniosek przez bank albo portal Emp@tia, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jest to system informatyczny ZUS, za pośrednictwem którego możesz załatwiać sprawy w ZUS przez internet – bez wychodzenia z domu. Jeśli nie masz profilu na PUE ZUS, ZUS założy Ci taki profil na podstawie danych z wniosku o świadczenie wychowawcze. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS. Hasło otrzymasz sms-em. ZUS założy Ci profil na PUE ZUS abyś miał dostęp do informacji o swoim wniosku i świadczeniu wychowawczym oraz aby ZUS mógł kontaktować się z Tobą w sprawie świadczenia.

Jak otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku?

Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną albo portal Emp@tia, to urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku. Wiadomość z otrzymasz z adresu noreply@zus.pl.

Kiedy złożyć wniosek?

Od 1 lutego 2022 r. możesz złożyć do ZUS wniosek o świadczenie wychowawcze na kolejny okres świadczeniowy, tj. od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r.

Jakie wsparcie otrzymasz?

Świadczenie wychowawcze przysługuje Ci w wysokości 500 zł miesięcznie na dziecko. Tylko w dwóch sytuacjach ZUS wypłaci Ci świadczenie w niższej wysokości – gdy dziecko urodzi się albo ukończy 18 lat w trakcie miesiąca. Jeśli zgodnie z orzeczeniem sądu sprawujesz opiekę naprzemienną z drugim rodzicem (z którym rozwiodłeś się, żyjesz w separacji lub rozłączeniu) w porównywalnych i powtarzających się okresach, to każdemu z Was przysługuje świadczenie wychowawcze w wysokości połowy kwoty za dany miesiąc.

Kiedy otrzymasz świadczenie?

Jeśli złożysz prawidłowo wypełniony wniosek z wymaganymi dokumentami na okres od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2023 r. :

  • do 30 kwietnia 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 czerwca 2022 r.,
  • od 1 do 31 maja 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 lipca 2022 r.,
  • od 1 do 30 czerwca 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 sierpnia 2022 r.,
  • od 1 do 31 lipca 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 30 września 2022 r.,
  • od 1 do 31 sierpnia 2022 r. – ZUS wypłaci świadczenie do 31 października 2022 r.
500_800x550

Gdzie znajdziesz informacje o wniosku złożonym przez bankowość elektroniczną/portal Emp@tia?

Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek). Zaloguj się na swój profil na PUE ZUS i przejdź do zakładki [Rodzina500+] – [Szczegóły Twoich wniosków].

Jak otrzymasz informację o przyznaniu świadczenia?

Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS. Jeśli świadczenie Ci nie przysługuje, ZUS wyda decyzję odmowną. Decyzję otrzymasz elektronicznie na PUE ZUS.
Ważne - na PUE ZUS znajdziesz całą korespondencję z ZUS w sprawie Twojego wniosku o świadczenie  wychowawcze (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informację o przyznaniu świadczenia, decyzją odmawiająca przyznania świadczenia).

Jak wypełnić wniosek 500+ w systemie bankowości elektronicznej Banku?

Zanim zaczniesz wypełniać wniosek przygotuj dane osobowe swoje i dzieci, dla których składasz wniosek o świadczenie, w tym dzieci (m.in. imię, nazwisko, PESEL). Te dane, którymi dysponuje Bank, zostaną zaczytane z systemu Banku automatycznie.

  • Zaloguj się do systemu bankowości elektronicznej.
  • Wejdź do zakładki, w której znajduje się wniosek dot. programu 500+.
  • Wypełnij dane we wniosku podążając za instrukcjami na ekranie. Jeżeli jakiekolwiek dane podane w Banku uległy zmianie, uaktualnij je podczas wypełniania wniosku.
  • Załącz załączniki do wniosku, o ile będą one wymagane.
  • Zatwierdź i zakończ wniosek.
  • Pobierz i zapisz w bezpiecznej lokalizacji potwierdzenie złożenia wniosku oraz kopię wypełnionego wniosku 500+. To jedyny moment, kiedy będzie możliwe pobranie kopii wniosku złożonego za pośrednictwem Banku.
  • Po przekazaniu przez Bank wniosku do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, na adres e-mail podany we wniosku otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).Wiadomość zostanie wysłana z adresu noreply@zus.pl.

Od momentu, kiedy otrzymasz UPO/UPP na adres e-mail, który wskazałeś we wniosku 500+, wszelkie pytania i obsługę wniosku przejmuje ZUS.

Gdzie otrzymasz pomoc w sprawie świadczenia?

  • więcej informacji o programie znajdziesz na stronie ZUS
  • pod numerem specjalnej infolinii 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 15.00)
  • w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
  • we wszystkich placówkach ZUS  oraz podczas e-wizyty w ZUS

Zgłaszanie reklamacji

Reklamacje dotyczące Wniosku „Rodzina 500+” w zależności od ich przedmiotu powinny być składane:

  • w Banku – jeżeli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości elektronicznej Banku, etapu rejestracji wniosku w systemie internetowym Banku oraz jego wysłania;
  • do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych– jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu do ZUS oraz oraz wypłaty świadczenia.